lördag 31 augusti 2013

Sökes: en nödställd kvinna i behov av man





 ”Jag kan inte hantera dig och jag förstår inte hur någon överhuvudtaget kan göra det!”

Sa en man som jag hade en kortvarig relation med för några år sedan. Och han hade helt rätt, han kunde inte hantera mig. (Borde man för övrigt kunna HANTERA mig?) Hans förväntningar på mig kom från ett annat universum. Det han väntade sig av mig var lika omöjligt som att få Teuvo Hakkarainen att läsa Ny Tid.

Så vad förväntade han sig? Först och främst en traditionell kvinna, med traditionella värderingar. Någon som måste beskyddas, som var romantisk och som uppskattade allt det han gjorde för mig – som beundrade honom. Som lydde hans råd, som trodde på kärleken (och inte replikerade ”jag förstår inte frågan”). Någon som trodde att kärleken är evig (och som inte replikerade ”det är den inte, vi dör ju alla någon gång”), någon som skulle bli ledsen när han fick möjlighet att tillbringa 3 månader i Spanien. Någon som inte varje gång sköt ner hans romantiska tjafs med cyniska repliker.

Jag var nog inte den rätta för honom.

När man lever ensam går man ju inte omkring och tänker ”herregud, jag är kvinna och hjälplös, jag måste bete mig som en sådan” – utan man gör sina grejer, byter sina lampor och proppar, diskar, tvättar, svettas med att skruva ihop ikea-möbler och överlever sin vardag. Det är inte så sexigt, och definitivt inte feminint tydligen.

Man lever heller inte upp till bilden av en nödställd kvinna som behöver en man för alla sina behov.

Jag kan leka den rollen också några veckor: ”den tjusiga-jag-behöver-en-man-och-vill-vara-ljuvlig-för-dig.” Då ler jag och blinkar med ögonfransarna.

Men sen tröttnar jag och börjar fräsa: jag orkar inte vara kärleksfull på din arm just nu, jag vill läsa ifred!

Då blir jag människa igen. Och relationen kraschar eftersom det känns som om jag inte kan vara mig själv.  För jag är faktiskt människa i första hand – inte prinsessa eller barbiedocka.

Detta som en vink till den del av människosläktet som har xy-kromosomer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar